Welke lens voor natuurfotografie als volgende kiezen?

Welke lens kan ik het beste kiezen als ik verder wil met natuurfotografie?
Het liefst natuurlijk de dieren als eerste. Wie heeft er goede tips voor mij?

Dat is altijd een moeilijke keuze, ook het beschikbare budget speel zeker een rol.
Eigenlijk drie criteria:

Brandpuntsafstand:
Voor dieren heb je best toch wel een behoorlijke telelens nodig, ergens met een max bereik van 400-600 mm. ( voor een full frame camera, met een cropcamera kan het iets minder maar je hebt zelden mm’s te veel,en al zeker niet met een zoomlens :wink: )
Op een full frame camera heb je op 5 meter afstand voor een meesje al snel 500-600 mm nodig om ze iets of wat beeldvullend op de foto te krijgen)

Zoom of Prime lens:
Met een zoom lens ben je het veelzijdigst, bv een 150-600 mm, je hebt dan nooit te veel mm’s omdat je kan terug zoomen. Nadeel is soms de kwaliteit, prime lenzen geven de beste beeldkwaliteit.
Gewoonlijk hebben de zoomlenzen ook een groter diafragmagetal bij het max bereik en dat is meteen het volgende criteria.

Diafragma:
Het F cijfer van de lens, hoe groter het diafragma, hoe meer licht er door de lens kan en hoe zachter de achtergrond wordt. Om het moeilijk te maken zijn de kleinere F getallen de grotere diafragma’s.
Een F2.8 lens laat dus meer licht door dan een F6.3 lens. Bij F2.8 zal je voor een zelfde foto een snellere sluitertijd en een zachtere achtergrond hebben dan bij een F6.3 lens.
Nadeel is dan weer dat de grotere diafrgama lenzen ook wat zwaarder en groter zullen zijn.
Je hebt ook een minimale sluitertijd nodig om van dieren een scherpe foto te kunnen maken omdat ze niet stil zitten. Bij een groot diafragma heb je sneller de gewenste sluitertijd zonder dat je iso te veel naar omhoog moet. ( een hoge iso waarde op je toestel geeft veel ruis in de foto, tegenwoordig kunnen de camera’s wel beter met hogere iso waarde om dan vroeger.)
Het diafragma ( en de brandpuntsafstand) bepaalt ook de scherptediepte op je foto. Bij een groot diafragma ( klein Fgetal bv F2.8) is de scherptediepte heel klein en wordt je achtergrond zachter en minder prominent in beeld. Bij kleinere vogels op 4-5 meter afstand op 600 mm zal je al snel een diafragma van bv F6.3 willen omdat anders het oog van de vogel wel scherp zal zijn, maar de pootjes al niet meer. Voor een hert in de schemering op grote afstand zal je wel die F2.8 willen omdat op die grote afstand de scherptediepte dan toch nog voldoende zal zijn ( en het groter diafragma helpt je sluitertijd vodloende kort te houden bij slecht licht)

Een voorbeeld: buizerd in de vlucht : lens Canon RF 100-500 op 500mm, F7.1( kleiner kan niet met deze lens op 500 mm) 1/800

Buizerd vanuit dezelfde schuilhut, afstand zal ongeveer hetzelfde zijn, lens Canon 600 mm F4 1/2500

Bij de laatste foto zie je dat de achtergrond al helemaal zacht is geworden ( de bokeh in de foto) door de grotere brandpuntsafstand en het grotere diafragma. Omdat het beide telelenzen met een behoorlijk bereik zijn, is het verschil hier niet heel groot maar toch al goed zichtbaar.

Het verschil wordt nog groter als ik de zoomlens nog wat meer uitzoom:
Vanuit dezelfde hut, buizerd iets dichterbij Canon 100-500 op 270 mm, F6.3 ( grootste dafragma op dit bereik) 1/2500

Ik weet niet of dit geholpen heeft. Misschien is het nu alleen maar onduidelijker geworden :slight_smile:

1 like

De foto’s zijn in ieder geval haarscherp :slight_smile:

Ik heb ook even rondgekeken voor je natuurlijk. Maar veel hangt ook af van je budget.

Hier zijn enkele van de beste telelenzen van verschillende merken die je kunt overwegen voor natuurfotografie, met name voor het fotograferen van dieren:

Sigma 150-600mm f/5-6.3 Canon1: Deze lens is als beste getest en biedt een uitstekende beeldkwaliteit en een snelle autofocus.

Canon RF 100-400 f/5.6-8 USM1: Deze lens is zeer populair en biedt een goede balans tussen prijs en prestaties.

Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.31: Deze lens is een goede keuze voor fotografen die een lichtere lens willen zonder in te boeten aan beeldkwaliteit.

Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II1: Deze lens van Tamron biedt een groot zoombereik, waardoor het een veelzijdige keuze is voor natuurfotografie.

Sony E 55-210mm f/4.5-6.3 OSS1: Deze lens van Sony is een goede keuze voor fotografen die een Sony-camera gebruiken.

Nikon 500mm f/4E FL VR2: Deze lens is licht van gewicht en biedt een uitstekende beeldkwaliteit, waardoor het een goede keuze is voor Nikon-gebruikers.

1 like

Bedankt @Theo en @Dennis-en-Nancy ik ga er eens naar kijken. Het zijn inderdaad best wel flinke prijzen.

1 like

Het hangt ook nog af van de camera die je hebt.
Ik ben enkel vertrouwd met Canon. Als je geen camera van de laatste spiegelloze R reeks hebt, kan je geen R lenzen gebruiken. Je kan dan kijken naar bv een tweedehands Canon EF -100-400 mm. Best een heel goede lens die ik ook veel gebruikt heb en nu regelmatig beschikbaar op de tweedehands markt.

Wij hebben een Canon EOS700D

Dan geen R lenzen, de Canon 100-400 EF lens zou dan mijn keuze zijn. Hier bv tweedehands te koop met nog 12 maanden garantie:

https://www.kamera-express.be/canon-ef-100-400mm-f-4-5-5-6-l-is-usm-schui-12475160?hic_camp=google_ads%3A18188085535%3A%3A&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA4Y-sBhC6ARIsAGXF1g5pZ8jQRjzkO1JQgFf54dMJkjABT7HYBzj0vIXn7mXUKitQ_ooyrGYaApiTEALw_wcB

1 like

@Theo is deze ook goed?

Ja, dat is de lens die ik al aangegeven had. Daar heb ik vroeger veel zelf mee gefotografeerd. Best wel een goede lens oa deze foto’s werden er mee gemaakt:


1 like

ok check, gaan we daar eens naar kijken.