Wandelroutes…..de keuze is reuze

Ondanks dat er nog geen onderwerpen in dit deel zijn, kan ik me niet indenken dat hier niet veel wandelaars rondhangen.

Ik ben eigenlijk eens benieuwd naar hoe jullie een route kiezen. Of maken jullie ze zelf? Misschien ken je het gebied waar je vaak wandelt als je broekzak? Maak je gebruik van bestaande routes……de alom bekenden? Of dwaal je liever rond? Loop je dan van a naar b of doe je een rondwandeling? Ben echt benieuwd :hugs:

Ik zelf maak graag zelf routes aan de hand van wandelknooppunten. Dat zijn dan eigenlijk altijd rondwandelingen. Ook een stuk praktischer als je alleen wandelt :face_with_hand_over_mouth:
Maar……ik vind het ook leuk om etappes van lange afstandsroutes te lopen.

Ik maak al jaren mijn eigen wandelroutes.
In het verleden heb ik verschillende methodes gebruikt om deze samen te stellen maar altijd loop ik deze route met mijn Garmin GPS.
Ik ben een liefhebber van lange wandelroutes tussen de 30 en 50 Km op een dag. Je bent dan wel een hele dag onderweg en mede daarom heb ik voor een Garmin GPS toestel gekozen.
Deze kan met gemak een hele dag gebruikt worden zonder opladen en is goed leesbaar in de zon. Daarnaast is het een zeer robuust toestel dat tegen een stootje kan en is hij waterdicht en ook in de regen nog goed te bedienen.

Een enkele keer maak ik gebruik van mijn smartphone en de App Wikiloc waar veel routes in te vinden zijn, maar meestal gebruik ik deze app als tussenstap om gemaakte gpx bestanden naar mijn GPS toestel te zenden.

Hoe maak ik nu nieuwe wandelroutes?

Dit doe ik in drie stappen.

Stap 1 - genereer een route
Hiervoor gebruik ik plotaroute.com, een geweldige en zeer uitgebreide online route applicatie.
Je kunt handmatig een route plannen, maar de functie die ik het meest gebruik is: “Make me a Route”.
Hiermee geef je een beginpunt op, eventueel een eindpunt als je een liniare route wil lopen, het aantal kilometers, welke activiteit (walking) en wat voor wegdek de voorkeur heeft. Ik gebruik hier altijd “off-road” want daarmee wordt de route zoveel mogelijk over onverharde vaak zeer verrassende paden gegenereerd.
Nadat je op “Generate Routes” hebt geklikt genereert plotaroute.com 10 verschillende routes voor je.
Je kunt ze allemaal bekijken en je kiest er eentje uit die je wilt gaan lopen. Deze route wordt opgeslagen.

Stap 2 - genereer GPX bestand van deze route.
Deze stap is zeer eenvoudig.
Kies je route in plotaroute.com onder “My Routes” door erop te klikken.
Kies nu voor “Download Route” en kies het formaat GPX.
Geef het een naam en klik op “Download this Route” en klaar ben je.

Stap 3 - importeer GPX bestand in app of GPS toestel.
Hiervoor gebruik ik de app Wikiloc.
Hiermee kun je eigen gemaakte routes importeren.
Met Wikiloc kun je meteen de route gaan lopen.
Je hoeft hierbij niet continu op je telefoon te kijken, Wikiloc waarschuwt je namelijk als je van de route afwijkt.

Zelf loop ik liever met mijn GPS toestel.
De route moet dus nog naar mijn toestel.
Mijn toestel {Garmin Oregon serie 7) heeft hiervoor een handige optie. Via het speciale Wiciloc import appje op deze GPS importeer ik (via Bluetooth) met één druk op de knop de route uit Wikiloc naar het GPS toestel.
Wikiloc heeft hiervoor de knop “Verzenden naar Garmin” Beschikbaar.

Het lijkt misschien nogal ingewikkeld en omslachtig maar dat val in de praktijk heel erg mee.

Ik heb inmiddels meer dan 100 van deze zelfgemaakte routes gelopen en ze hebben mij op vele bijzondere plekken gebracht.

1 like

Hallo Sjoerd, top wat een mooie uitleg. Bedankt hiervoor.
Staan deze wandelroutes ook online?

Wauw Sjoerd wat een mooie omschrijving. Daar ga ik zeker naar kijken. 30 tot 50 doe ik je ook niet na……25 is eigenlijk het maximale. Wil het wel graag uitbouwen overigens maar ohhh de tijd.
Dank je wel voor je inspiratie. Ook van mij de vraag of routes gedeeld kunnen worden of online gezet. Kan ik hier iets over vinden? Ben gek op verrassende routes en paadjes :innocent: