Eerste ervaring met een camper 😱

Waar letten jullie op bij het uitzoeken van een camper?
Wij hebben dit 1x geprobeerd om een camper te huren samen met onze zoon van toen 11 jaar.
Er was een hefbed in het midden en wij konden achter slapen, alleen zover als ik heb begrepen hadden we een verkeer land (Luxemburg) én camper uitgezocht… En daarbij was het de eerste dag alleen maar regen! We zaten dus de hele tijd in de camper op elkaar…

Niet echt een goede eerste ervaring dus.

poeh, ik ben niet zo camperaar, maar kan me voorstellen dat het niet zo leuk is idd

Ik ben ook niet een grote fan van een klassieke camper. Je bent al bijna verplicht om op een camping te gaan staan ( waar ik het zelf dikwijls veel te druk vind…) of op de camperplaatsen die dikwijls ook druk bezocht worden. Je rijdt er ook snel mee vast, wat nat gras en wat bergop is dikwijls al voldoende om niet meer verder te kunnen. Of je moet zo’n 4x4 Mercedes Sprinter Hymer nemen maar die zijn eigenlijk quasi onbetaalbaar.
Is een daktent huren geen optie?
Ik heb zelf een pickup met daktent, ideale combinatie voor mij behalve als het langdurig heel slecht weer is. Maar dan huur ik wel een stuga op een minicamping, die zijn nog veel te vinden in Scandinavië. Het liefst van al echter gewoon in het wild :slight_smile:

2 likes

Die rijden wel heerlijk! En kunnen overal komen. Ik heb er mee mogen rijden:

Dat ziet er echt super uit! Met mooi weer inderdaad fantastisch, en we kunnen onze zoon dan wel in een tentje ernaast zetten :wink:

Die Mercedes Hymer is voor als ik de lotto win :grin:
Ik heb aan de pickup nog een ARB luifel en daar kan ik nog een luifelkamer aanhangen. Dan heb je snel een tent erbij van 2 meter op 2,5 meter.

1 like

https://4x4deals.be/products/arb-deluxe-luifelkamer-met-vloer-2000-x-2500-mm-arb-deluxe-chambre-auvent-avec-sol-2000-x-2500-mm

ja inderdaad. Ik moet zeggen dat die HYMER Venture S echt wel ontzettend mooi!
Die heb ik live gezien en is echt fantastisch.

Dat is ook wel super natuurlijk.

Ik heb de afgelopen 15 jaar al half Europa rondgereden met de camper.

Zweden, Denemarken, Duitsland, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Belgie, Spanje en Portugal.

Over het algemeen ga ik buiten het seizoen en dan zijn ook de gratis camper plaatsen redelijk rustig. Maar ook campings (makkelijk voor water en toilet legen) zijn dan heel rustig.

Als je een beetje op de gebaande paden blijft dan heb je geen 4x4 nodig. Voor de toekomst zou ik echter best zo’n Mercedes of Iveco 4x4 willen hebben, maar die zijn inderdaad redelijk prijzig. Een gewone bus ombouwen tot camper is ook nog een optie. Zo kan je lekker stealth camperen zonder dat je lastig gevallen word. Dat is mij overigens nog maar 1 keer overkomen in al die jaren.

Naast de camper heb ik nog een Land Rover + daktent, maar die gebruik ik helaas te weinig

3 likes

Wij zijn die-hard camperaars en camperen ondertussen een jaartje of 18.
Met een kind op pad in de camper die eerder naar bed gaat dan jullie is het inderdaad even goed opletten.

Ik zou dan persoonlijk voor een Alkoof camper gaan, of een Volintegraal.
In ieder geval eentje die voorin een bed heeft én achteraan. Niet in het midden met bv een hefbed.

In dat geval kun je namelijk gewoon zelf de zitgroep blijven gebruiken als het kind naar bed is.

Over het overnachten op campings of camperplekken:
Daar komt het in de meeste gevallen op uit.

Bijna nergens in Europa mag ‘wild’ gecampert worden.
Ook niet in Scandinavië, wat veel mensen ook beweren.
Het allemansrecht waar men het over heeft, geldt officieel namelijk niet voor motorvoertuigen en als het al zou mogen, dan moet het ALTIJD op een verharde ondergrond staan en nooit op ‘natuurgrond’

Dit allemansrecht is van heel lang geleden en eigenlijk bedoeld om rondreizende wandelaars altijd onderdak te kunnen bieden. Zeker in de afgelegenheid van Scandinavië.
Echter wordt nu te pas en onpas geroepen dat wildkamperen daar allemaal maar mag. Nu is het zo erg dat zelfs de Noren en Zweden ertegen in opstand beginnen te komen omdat campers en auto’s met daktenten zomaar neergezet worden.

Gelukkig komen er steeds meer initiatieven om het tóch mogelijk te makken om met je motorvoertuig, legaal, op de mooiste plekjes te gaan staan.
Kijk maar eens naar de app Eremit bijvoorbeeld.

2 likes

Ik denk dat we inderdaad een verkeerde keuze hebben gemaakt.
Misschien nog maar eens een keer proberen, ik ben wel heel gecharmeerd van de Hymer waarmee ik gereden heb.

Wij camperen al jaren in alle weersomstandigheden, maar met een kind zijn er wel dingen om rekening mee te houden.
Zo is een hefbed boven je zithoek niet handig als het kind daar moet slapen.
Verder is het met kinderen toch zoeken naar bestemmingen waar wat te doen is.

1 like

Daar kwamen we inderdaad ook achter, en we hadden dus gewoon slecht weer en waarschijnlijk een verkeerd land…Misschien nog maar eens een keer proberen. maar dan een paar verschillende campers testen.

Eerst wat verschillende uitproberen is zeker een goede keus. Wij hadden toen er nog kinderen mee gingen en alkoof, toen er geen kinderen meer meegingen wisten we dat we dat niet meer wilden. Toen een buscamper met als nadeel dat het bed iedere avond opgebouwd moest worden, op zich geen probleem, maar ook weinig bergruimte.
Nu een half integraal met vast bed en garage en dat is ideaal. Onze droom is een Hymer integraal, maar dan moet de staatsloterij met meer komen dan het tientje van gisteren.

2 likes

ja precies, daar moeten we dus naar zoeken.
Als ik dan mag kiezen doe mij dan maar deze:

1 like

Dat ziet er gaaf uit. Prachtige wagen met een dak dat gewicht kan dragen. Leuk!

2 likes